Kanonenbahn van de Keizer
Duitsland heeft honderden jaren overhoop gelegen met Frankrijk over het gebied Elzas- Lotharingen. Het aantal schermutselingen c.q. oorlogen zijn niet te tellen. Duitse plaatsnamen in dit gebied zijn door een fransman bijna niet uit te spreken. Het z.g. plat (dialect) hoor je nog regelmatig vooral bij ouderen.
Bij een bezoek in Metz zei ik tegen een journaliste: " U spreekt goed duits " waarop zij antwoorde: " Dit is tenslotte mijn moedertaal ". Ik heb even met mijn ogen staan knipperen.
De laatste duitse Keizer had nog het idee een einde te maken aan de Franse bemoeienissen aangaande dit gebied. Hij liet tussen 1875 - 1879 een spoorlijn bouwen langs de Mosel die men in de volksmond de " Kanonebahn " noemt. Dit stelde de duitse Keizer in staat binnen 24 uur 100.000 militairen incl. materieel te verplaatsen van Berlijn naar Metz. Metz was op dat moment duits als gevolg van de duitse overwinning in de Frans- Duitse Oorlog van 1870- 71
Tussen Cochem en Ediger- Eller ligt de langste spoorwegtunnel van Duitsland met een lengte van 4205 meter.
Bij Bullay ligt een dubbeldeks brug over de Mosel, boven voor de treinen en onder voor het lokale verkeer.
Voor fietsers en wandelaar en natuurlijk toeristen bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van de nostalgische route met de z.g. Moselweinbahn. U kunt dat 17 keer per dag over het traject Bullay- Traben- Traarbach (10 km.)